Call Us +1-555-555-555
Hantera Känslor logotyp

Bio-social teori

En modell om hur Emotionell instabilitet kan uppstå

Vad menas med en bio-social teori?

Grundläggande kan man säga att det är en modell över hur vissa svårigheter uppstår utifrån samverkan mellan två olika faktorer:

  • biologiska faktorer, dvs. genetik och medfött temperament
  • miljöfaktorer, dvs. social miljö och erfarenheter under uppväxten.


Vissa personer är utifrån sin biologi mer emotionella och impulsiva, men har haft tillräckligt stöttande miljö och då lärt sig hantera detta. Andra har vuxit upp i väldigt svåra miljöer men har ett temperament som ger personen stor resiliens (så kallade maskrosbarn). Om samverkan mellan dessa faktorer å andra sidan är oturlig kan det leda till svårigheter som Emotionell instabilitet.


Vi kommer gå igenom den bio-sociala teorin för hur Emotionell instabilitet kan uppstå. Att känna till denna teori kan göra det lättare att förstå och validera dig själv eller personer i din omgivning med dessa svårigheter.

Bio-social teori för Emotionell instabilitet


Nedan kan du läsa om de två samverkande faktorerna:


Biologiska faktorer

Alla människor har ett medfött temperament - vissa är mer reaktiva, känslosamma, och impulsiva medan andra är mer eftertänksamma och kräver mer för att reagera. En hög reaktivitet, eller att vara ”emotionell”, innebär att personen reagerar känslomässigt:

1) oftare än andra,

2) starkare än andra,

3) och att det tar längre tid än andra att komma tillbaka till utgångsläget.


Det kan vara en fördel att ha tillgång till sina känslor på detta sätt, t.ex. i konstnärliga yrken (skådespelare, musiker, konstnär) och i omvårdnadsyrken. Det är dock viktigt att lära sig sätt att hantera sin höga reaktivitet för att fungera och må så bra som möjligt.

Miljöfaktorer

Faktorer i miljön kan göra det svårare att reglera känslor.

  • En invaliderande miljö där man inte blivit förstådd t.ex. blivit ignorerad, blivit behandlad som mindre värd eller att ens känslor inte tagits på allvar. Det kan också vara negativa erfarenheter som att ha fått mycket negativ kritik, uppvuxen med förälder som inte kunde ta hand om en eller utsatts för våld och övergrepp.
  • Mismatch-teorin innebär att man upplever invalidering och inte får rätt stöd på grund av att man är väldigt olika personerna i sin omgivning. Det kan t.ex. uppstå om lugna föräldrar har barn med ADHD. Det kan bidra till att föräldrarna har svårt att förstå och ta hänsyn till sitt barns särskilda behov, och även leda till att barnet känner sig besvärlig och annorlunda.
  • En uppväxt där barnet av olika anledningar inte fick den hjälp det hade behövt för att lära sig förstå och hantera sina känslor. Det kan exempelvis uppstå om föräldrarna är väldigt belastade av allvarlig sjukdom i familjen, av att ett annat barn har särskilda behov eller uppväxt med en ensamstående förälder som inte har tid och resurser för att stötta sitt barn.


Det är i interaktionen mellan biologi och miljö som ens eventuella sårbarhet uppstår. Det som händer när man har en hög känslighet och växer upp i en invaliderande miljö är att man blir särskilt sårbar. Hur hanterar människor starka känslor utan bra sätt att hantera dem? Kanske genom alkohol, självskada eller genom undvikanden, för att på något sätt komma undan emotionellt lidande. Om personen börjar dricka alkohol påverkas kroppen/biologin och miljön på ett sätt som ytterligare kan öka sårbarheten. Kanske hamnar personen t.ex. i en än mer invaliderande miljö genom sitt drickande, vilket leder till en ond spiral.

Färdigheter och lärdomar utifrån Bio-sociala teorin


  • Bli expert på din problematik. Lär dig fakta för att kunna validera dig själv och informera andra människor som är viktiga för dig, inte minst för att undvika missförstånd och öka din känsla av att bli förstådd.
  • Öka din förståelse för hur du fungerar och när du kan behöva använda färdigheter. Detta kommer ta tid så var uthållig!
  • Identifiera olika sätt att påverka just den biologiska faktorn på ett positivt sätt, t.ex. genom en vettig medicinering eller hjälp med neuropsykiatrisk problematik såsom ADHD, PMS-problem eller annat.
  • Identifiera olika sätt att minska negativa konsekvenser av en invaliderande miljö genom att t.ex. minska kontakten till personer som inte respekterar dig. Sök kontakt till personer i miljöer där du respekteras. Undvik hotfulla miljöer. Försök att reparera och vårda relationer som är hjälpsamma och bra för dig.
  • Lär dig förstå vilka styrkor och resurser du har haft som har gjort att du – trots allt – har överlevt en tuff start i livet. Reflektera över fördelarna som du har av att ha en hög reaktivitet och ha en nära kontakt till dina känslor.
  • Fundera också över de ”risker” som finns med detta temperament, och vad du i framtiden behöver vara uppmärksam på.
  • Ta reda på om du kan få stöd och hjälp av organisationer och web-sidor som är inriktade på emotionell instabilitet och Borderline- problematik. Kanske vill du på sikt hjälpa andra genom din växande kompetens. Nätet är ett viktigt kommunikationsinstrument för många. Använd det på ett klokt sätt!
  • Minska dysfunktionellt beteende för att stoppa den negativa spiralen.
  • Reducera din sårbarhet för att vända utvecklingen till något positivt och minska din emotionella instabilitet.


Läs vidare om färdigheterna:

Share by: