Call Us +1-555-555-555
Hantera Känslor logotyp

Att få det du vill ha & behöver

Föreställ dig att du stannar upp inför en svår situation och tänker efter vad du faktiskt vill få ut av situationen. Om du kommer fram till att det är något konkret du behöver, eller att något särskilt ska hända, såsom att få hjälp eller kunna säga nej så kan du formulera din prioriteringslista med detta som nummer 1. Det viktiga i situationen är ditt mål - att få det du vill ha.


Vi kan få det vi vill ha genom att hota, tjata, tjura eller skrika, men det skadar ofta både relationen och självrespekten på sikt. I detta avsnitt kommer vi gå igenom färdigheter för att få det vi vill ha och behöver samtidigt som vi inte skadar relationen eller självrespekten. Kanske kan vi till och med förbättra dessa aspekter.

Vad för situationer kan det här handla om?

Exempelvis:

  • Att du vill ta upp med din chef att du inte fått den ob-ersättning du har rätt till i senaste lönen.
  • Att be om hjälp att bära upp matkassarna för trappan.
  • Att säga nej till en försäljare.
  • Lösa en konflikt i en relation.
  • Be en vän att lägga undan telefonen så ni kan umgås.


Ställ dig själv följande frågor:

  • Vilka specifika resultat eller förändringar vill jag få ut av det här samtalet?
  • Vad behöver jag göra för att nå det resultatet? Vad kommer att fungera?

Färdigheter för att uppnå ditt mål på ett skickligt sätt

Vi kommer gå igenom fyra viktiga punkter för att skapa ett "manus", eller förbereda vad du ska säga. Sedan kommer också tre viktiga aspekter att tänka på under samtalet.


1. Ge bakgrund till det du vill ta upp.

Uttryck i objektiv form vad det är du vill prata om. Ex: "Vi hördes igår och bestämde träff här klockan fyra. Nu när du kommer är klockan halv fem."


Detta steg hjälper den andre att hänga med på vad det är du syftar på. Om ni båda vet vad ni pratar om och håller med varann så har ni sedan något att utgå ifrån när ni diskuterar. Däremot om den andra t.ex. inte håller med om att ni skulle ses klockan fyra så har ni redan hittat något som ställer till problem. 


Nyckeltips när du ska beskriva! Tänk på vad en tredje person kunnat observera utifrån eller vad som hade hållit som bevis i en domstol. 


För att läsa mer kan du gå till Medveten närvaro där färdigheten Beskriva tas upp. Klicka på knappen nedan.

Läs vidare

2. Sätt ord på din känsla


I detta steg sätter du ord på din egen reaktion eller känsla. Genom detta steg gör du det lättare för den andra att förstå vad du vill. Det kan också motivera den andre. Vissa kan tycka att denna punkt känns som man blottar sig eller blir sårbar för att man berättar om sina känslor, dock är det viktig info till den andre. 




3. Vad tydlig med det du vill/skulle önska. 


Här kommer själva anledningen till samtalet där du uttrycker ditt önskemål, ber om något eller säger nej. Ibland kanske det känns jobbigt att utföra detta steg - du kanske skulle önska att den andra skulle förstå att du behöver ta en paus om du säger att du har ont i huvudet. Det är dock större chans att den andra förstår om du säger vad du vill, och då går det också att diskutera olika alternativ.

4. Uttryck vad fördelarna är med att det blir som du vill/skulle önska. 


I detta steg kan man säga att vi vill påtala de framtida konsekvenserna av det vi vill. Exempelvis om du vill be den andra att skicka ett sms om den är sen. Då skulle detta steg kunna vara att säga hur skönt det skulle vara för dig eller hur mycket det skulle underlätta. Man kan också försöka koppla det till något den andra vill ha eller behöver.


Något som är värt att tänka på är att både positiva och negativa konsekvenser kan leda dit du vill, men att hota om negativa konsekvenser skadar relationen.


Tre aspekter att tänka på:


  • Var medvetet närvarande 

Mycket kan hända under ett samtal både i dig och mellan de olika personerna. Därför är det viktigt att vara närvarande i situationen och hålla koll  på:

  • Att samtalet inte styr åt ett annat håll, genom att ni t.ex. börjar prata om något annat eller fastnar i någon detalj. Återgå i så fall till det du vill säga.
  • Att du inte går in i dömanden eller blir för arg. I så fall kanske ni behöver bestämma er för att gå tillbaka till en trevligare ton eller ta en paus från samtalet tills ni lugnat er.


  • Uppträd säkert 

Försök att tänka på din mimik, röst, kroppsställning och gester. Använd en stadig röst och ha ett upprätt och självsäkert kroppsspråk med lagom mycket ögonkontakt. När du gör detta signalerar det både till din hjärna och till den andre att du vet vad du vill och förtjänar att mötas med respekt. Om du vet med dig att du kan bli för hård och uppfattas aggressiv när du pratar kan du vara uppmärksam  på att hålla en mjukare ton och kroppsspråk.


  • Förhandla 

Denna sista färdigheten handlar om att vara villig att ge för att kunna få. Det kan innebära att erbjuda något i gengäld för det du önskar av den andre, eller att vara beredd att sänka dina krav. I många relationer kan man behöva kompromissa, och beroende på hur du prioriterar mål, relation och självrespekt så kan du kompromissa olika långt.


Exempel:

Om relationen är din högsta prioritering kanske du backar så fort din vän ser tveksam ut, innan hon ens hunnit säga nej. Om ditt mål är viktigast kanske du vill fortsätta att förhandla för att se om du kan göra något som får den andra att säga ja.



Tänk på ...

Ibland kan målet vara förenligt med relationen eller självrespekten
Det är viktigt att komma ihåg att du kanske kommer fram till att det är just relationen i sig som är målet, kanske behöver du reparera den, prioritera den eller utvärdera den. Då blir målet relationen och därefter kanske relationen kommer i andra hand och sist självrespekten. Hur ska man tänka då? Jo, ett mål ska vara så konkret, objektivt och icke-värderande som möjligt. Det kanske beskriver vad du behöver göra för att nå målet (med relationen). Medan prioritering nummer 2, som tar hänsyn till relationen i sig, så kan det vara viktigt att stanna upp i hur du ska bete dig gentemot den andre personen så att du når fram. Du kanske behöver validera personen och lyssna lyhört.

Share by: